Friday 2 October 2015

Recce Project Kami: Istanbul, Kami Dah Sampai!!!

Date: 2-3 Oct 2015

Setelah menghabiskan masa dlm perut flight 11 jam lebih & transit 13 jam, akhirnyaaa kami sampai di Istanbul!!! Disebabkan kami sampai awal 1 malam dari peserta lain yg bersama2 dgn AD, makanya kami berdua yg. pada mulanya berangan nak tido kat airport ni tapi last minute kami membuat keputusan utk book hostel kat area yg. dekat dengan airport. Aku membuat booking melalui Air Asia Go, di mana aku menjumpai 1 backpackers hostel yg menawarkan harga yg. agak ok jugaklah... dlm  RM170/malam utk 2 pax. Makanya kami booked utk 2 malam: 1 malam utk 2 oct dan 1 malam lagi utk 15 oct, sehari sebelum kami pulang ke Malaysia... Segala-galanya berjalan dengan lancar pada mulanya...

Namun kami menghadapi kesukaran sebaik sahaja sampai di Atartuk Airport, di mana kami mengalami masalah komunikasi di mana rata2 org Turki ni x pandai berbahasa Inggeris! Jenuh kami bertanya orang utk ke hostel kami tapi org xtau: ataupun x paham apa yg kami katakan kot... kami melilau jugaklah mencari hostel tersebut dlm 2 jam jugaklah... kaki rasa nak cabut, ditambah lagi dgn backpack aku yg agak berat + beg DSLR aku yg tersangkut kat bahagian depan, rupa aku memang dah macam sandwich je masa tu... akhirnya kami berhenti singgah di sebuah kedai buku utk bertanya utk kali yg ke berapa puluh ntah lokasi hostel kami dan akhirnya kami ditemukan dgn seorang student yg. bernama Farhad & dia boleh berbahasa Inggeris. Apabila kami tunjukkan address hostel kami, dia dgn muka yg. agak hairan & terkejut sambil berkata: 'this is my dorm...' dia bawak kami ke hostel tersebut & alangkah terkejutnya kami bila dapat tau yg. hostel tersebut sudah pun bertukar menjadi asrama lelaki utk student universiti dlm lebih kurang sebulan jugaklah! Owner hostel tersebut jugak bagitau yg. dia dah inform semua travel/booking agent yg. diorg dah x provide hostel lagi utk traveller... bermacam2 version yg diceritakan pada kami tapi kami dah x boleh nak digest semua skali sbb kami dah penat, lapar & marah pada masa tu...

Dalam masa yg. sama kami cuba menghubungi Air Asia Go tapi disebabkan simcard Turki aku still xboleh nak berfungsi masa tu (sbb nak activate amik masa dlm sejam... tapi macam lebih jeeee) Mungkin disebabkan perasaan bersalah owner tu tarik lagi sorg student nama Yura utk teman kitorg cari hotel yg. lain dan dia bagi duit kat budak tu utk bayar mana2 hotel yg kitorg akan duduk tu... Alhamdulillah akhirnya berjumpa dgn 1 hotel dgn bayaran TL200: dan dibayar oleh owner hostel yg di convert jadi asrama tu... sbnrnya utk mendapatkan hotel baru ni byk lagi drama yg. kami terpaksa hadap tapi aku cut it short jelah, sbb kami selamat akhirnya... Dapat hotel, kami turun cari makanan, ronda2 town tu, balik mandi pastu tido... esok lepas subuh nak kena pegi airport balik sebab tempat pengumpulan kami adalah kat airport dan perjalanan kami utk keluar dari Istanbul pun akan bermula di situ...

Keesokan paginya, kami check out dan kembali ke Atartuk Airport utk bertemu buat pertama kalinya dengan peserta2 lain yg. kami hanya kenal melalui wassap group...
Dalam recce trip kami terdapat 6 peserta perempuan dan 2 lelaki & macam biasalah, mula2 mcm malu2 sangat kan (malu kerrr) tapi lama2 ok la jugak... what do you expect, baru 1st day pun kan...

Kami memulakan perjalanan kami utk keluar dari Istanbul selepas dapat kunci van dalam jam 10 lebih pagi jugaklah... perjalanan yg. mengambil masa dlm sejam lebih jugaklah dari Istanbul ke jeti utk merentasi lautan Marmara dengan menaiki feri utk ke destinasi recce pertama kami: Canakkale... enjoy gambar2 kami ye...

Metro line 1: Atartuk Airport-Bahcievler: TL 2.15/one way/pax

Muka kelaparan selepas Tragedi Oktoberrr

Makan makan dan makan lagiii

Turkish buskers. Merdu gak suara diorg...

Orang Perak bukak kedai kat sini kot...  Sekali kami google translate 'Kulup' tu Club rupanya... Oooo

Katanya lorong ni ada pasar malam, tetapi agak malap je...

Suasana pasar malap... err malam...

Finally! Kami mula bergerak meninggalkan Istanbul

Abang Duta @ AD menerajui recce trip kami. Ini 1st time kami semua bersua muka

Pemandangan dari luar jendela kereta...

Di kawasan jeti, terdapat tugu dan monumen yg. memperingati perang yg. pernah berlaku di sini

Cik meow yg. peramah lagi comel

AD sedang menjalankan tugas sebagai paparazi

Sorga utk. pemancing tegar... macam encik suami!!!

Patung2 ashkar

Lagi patung2 ashkar

Kami sudah berada di atas ferry yg. akan membawa kami ke Turki bahagian Asia.

Test skill photography aku yg. lama dah berkarat...