Sunday 18 August 2019

Mentari Korea: Seoul Finale - Sepasang Laki Bini di Pinggir Myeongdong

*Gambar credit to encik suami. Diambil dari puncak Namsan Tower

Myeongdong, Seoul: 30 Oct 2018 (Day 10)

Alhamdulillah, kami touched down dengan selamat di Gimpo Airport lebih kurang jam 1530pm. Boleh tahan cantik airport dia walaupun boleh dikira sebagai airport kedua di Seoul selepas Incheon Airport. Untuk finale Seoul ni, time ni adalah untuk kami shopping all out kononnya dan melakukan beberapa baki aktiviti di bandaraya Seoul dan kerana itu kami (aku sebenrnya hohoho) mengambil keputusan untuk menginap di Myeongdong! Kalau sesiapa yang kenal rapat dengan aku memang tau la betapa sukanya aku mencari accommodation yang within walking distance dengan apa main activities yang aku nak buat. Aku menempah baki 3 malam kami di Korea di K-Guesthouse Myeongdong, yang betul-betul hanya turun lif untuk masuk ke lorong membeli belah yang terkenal tersebut. Kelebihan lain adalah hanya 5 minit berjalan kaki ke subway station Myeongdong (main road yang ada bangunan North Face yang besar tu), dan opposite North Face tu merupakan bus stop untuk airport shuttle bus dan di depannya adalah bus stop untuk Hop On-Hop Off bus. Jalan kaki lagi sikit merentasi bangunan North Face tu, akan sampai la kita di Kampungku Malaysian Cuisine Restaurant! Haaaa kan! Betapa conveniencenya accommodation yang aku cari ni. Eh, melalut pulak sampai ke sini. Lupa pulak kisah di airport belum settle lagi hehehe. Dari Gimpo Airport, ada beberapa option untuk ke Seoul City. 1. Naik teksi - paling mudah untuk sesiapa yang malas nak pikir apa-apa, cuma sediakan duit aje. 2. Airport shuttle bus - kami consider yang ni mula-mula, tapi lepas baca review betapa susahnya nak dapat bas ni sebab dia lalu Incheon dulu baru ke Gimpo, and kebarangkalian sangat tinggi yang bas ni sesak & ramai. 3. Naik AREX - akhirnya kami putuskan untuk menaiki tren saja sampai ke Seoul City, dan kemudiannya salin subway untuk ke Myeongdong. Sampai di Myeongdong Station, agak struggle jugak kami mula-mula sebab terdapat beberapa K-Guesthouse kat situ dan nombor mengikut lorong, di mana kami tersalah guesthouse mula-mula, namun dengan bantuan pekerja guesthouse tersebut kami berjaya menjumpai guesthouse kami. Selepas selesai urusan check in, kami diberi kunci bilik kami. Nasib baik guesthouse ni ada lif, takdelah sengsara memikul beg nak panjat tangga. Masuk je bilik, tergamam seketika jugaklah sebab kecik nau bilik dia! Tapi akhirnya kami akur yang kami membayar harga untuk lokasi yang strategik. Nasib baik encik suami tak banyak ragam sangat, sebab memang bilik adalah semata-mata untuk tidur, mandi & solat kerana kebanyakan waktu memang akan spend di luar kan?

Bilik comel kami. Aku amik gamba tu depan pintu masuk ye

Selepas kami solat, terus meluncur keluar sebab perut dah berkeroncong sangat otak tak boleh nak memikir dah. Apalagi, kami bukaklah map untuk menuju ke restoran Kampungku Malaysian Cuisine yang hanya terletak dalam beberapa ratus meter je dari guesthouse kami. Kami berjalan mengikut arah yang ditunjukkan oleh map dan di main road ni memang ramai aku jumpa orang-orang kita, tapi bila aku pandang dan senyum semua buat aku ni macam halimunan. Okay!!! Whateverrrr!!! Kami melalui lorong dan kelihatan beberapa restoran oink oink yang display kepala terus kat depan restoran diorang hohoho.... Akhirnya tiba jugak kami dan kononnya nak order nasi lemak la apa la tapi kami diberitahu yang makanan Malaysia hanyalah sampai jam 6pm sahaja... Tapi nasib kami baik tinggal lagi 1 portion nasi lemak, so encik suami pun orderlah. Aku order nasi putih je dengan ayam goreng Korea. Boleh tahan sedap ayamnya. Harga sana standardlah dlm KRW 24K tak salah.

Lunch cum dinner kami

Selepas makan, 1st round kami meronda Myeongdong Street untuk shoppingggg!!! Tak banyak aku nak terangkan pasal shopping ni, semua orang pun tau kan cara-cara nak shopping ni, so aku share gambar jelah ye. Malam ni Halloween Eve, so banyaklah deco berasaskan Halloween kat kedai-kedai Myeongdong ni dan kebanyakan kedai memberikan extra diskaun sempena menyambut Halloween. Kami tak sambut Halloween tapi kami sambut diskaunnya!!! Lepas shopping, kami naik atas untuk tido...

Lets shoppingggg!!!

Dia dah mula dahhhh...

Myeongdong Street

Orang kita ada di mana-mana

Ni namanya rambang mata

Masih lagi misi mencari kasut

Saya takmoh bergamba, saya moh kedai kasut... kata encik suami

Saja try sementara... (sila lihat sambungan di bawah)

Tunggu orang ni belek kasut!

Misi mencari stoking

Sedap wehhh

Myeongdong, Seoul: 31 Oct 2018 (Day 11)

Harini, kami nak naik bas Hop On-Hop Off mengelilingi bandaraya Seoul ni. Yelah, kami tak sempat nak cover semua tempat kan, so at least dari atas bas kami boleh cover melihat pemandangan bandaraya Seoul ni. Kami breakfast di guesthouse, dan seperti biasa, telur disediakan dan kami perlu masak dan mencuci sendiri. Cantik dan hipster pantry guesthouse yang terletak di basement bangunan.

Pantry

Scrambled eggs, roti & cereal

HoHo Stop

Lepas makan kita jalannn!!! Bus Stop untuk HOHO bus ni cuma di sebelah bangunan The North Face tu... Tunggu je bas kat situ nanti dalam setiap 30 minit (tak salah aku la) bas merah tu akan sampai. Beli tiket dengan driver & jalannn

Kami menaiki HoHo bus dan destinasi pertama kami adalah Namsan Tower. Sebenarnya banyak je option nak ke N Tower ni, pakai subway boleh, jalan kaki boleh, naik cable car boleh, tapi disebabkan bas ni pun lalu naik atas, so tak payah nak menyusahkan hidup kita turun je la kat situ. Kami menaiki tower tersebut dan tiket telah aku beli lebih awal melalui Klook. Harga untuk naik ke N Tower sahaja adalah RM24 per pax. Ada beberapa option tiket yang pakej sekali dengan makanan la, Hello Kitty la etc tapi aku tak berminat dengan benda-benda tu. Kami tiba di bus stop N Tower dan kelihatan banyak bas awam di situ. Dari bus stop, kita perlu mendaki sikit untuk ke N Tower, mengah jugaklah aku, tapi nasib baik angin sejuk dan nyaman. Sambil-sambil tu, kita boleh melihat pemandangan bandaraya Seoul from the bird's eyeview katanyaaaa... Memang cantik.  Kami ambik shortcut sikit dengan menaiki elevator yang ada dan terus ke kaunter tiket. Agak bodoh gak aku, selepas menunjukkan e-ticket dari phone aku, staff ticket kata aku boleh redeem melalui mesin yang disediakan kat entrance dia. Aku pegi mesin tu tapi tak paham hohoho. Ada couple Pinoy pun confuse macam kami dan apa ntah yang dia tekan ada keluar barcode no. So minah ni tekanlah satu-satu nombor yang ada pada barcode e-ticket dia dan aku pun hampir buat macam tu. Tapi, lepas tu nasib baik aku ada terbaca option untuk scan barcode... Hahaha hulur je barcode kat handphone tu untuk di scan rupanya! Bila minah Pinoy tu nampak aku buat macam tu, dia pun tergelak-gelak dengan boyfriend dia di atas kengok ngekkan dia menaip satu-satu nombor barcode tu. Aku sengih je kat dia sebab aku tau, aku pun hampir ikut dia buat macam tu hohoho. Dapat print tiket kami, kami terus ke entrance dan tiket kami di scan oleh pekerja yang standby di dalam. Kami dibawa menaiki lif untuk ke tingkat puncak tertinggi tower tersebut. Lif tu memang laju sampai pekak sikit la telinga kami. Kami sampai agak awal so walaupun orang ramai, tapi takdelah sesak sangat. Kami menikmati pemandangan bandaraya Seoul dari tingkap sekeliling ruang tinjau dan jugak... errrr... tandas! Harap orang kat bawah tak nampaklah aktiviti melepas kami-kami yang ada kat atas tu hahaha. Enjoy gambar-gambar kami!

Seoul dari pandangan mata beburung

Untuk memori

Namsan Tower

Seoul from puncak

Soon... The original TSR... soon...

Yang ni pun soon... Naseb baik ada kawan kat Brazil... Tinggal nak kumpul duit flight je ni...

Fokus sebenar encik suami... minah orang kita kat belakang aku tu. Katanya cun... ehhhhh

Berseni kata tukang amik gambo ni

I'm watching you watch over meee... masa membuang... Tandas dia memang meragukan owh...

Selepas tu kami turun dan sesi berposing kat 'mangga cinta' (love lock ke hapa ntah) tapi idokle kami memanggai cinta kami! Daripada beli mangga cinta tu baik aku beli mangga betul buat makan!

Aku & mangga cinta

Ramai sungguh insan bercinta

Ok last!

Ni kat taman bawah N Tower

Hahaha fefeeling sangat kannn

Selepas puas round area N Tower ni, kami menunggu bas untuk ke destinasi yang seterusnya. Kami ke Dongdaemun untuk ke Dongdaemun Market. bus stop HoHo betul-betul berhenti di depan Dongdaemun Design Plaza dan terdapat art gallery di situ. Kami tak masuk pun, cuma melihat-lihat je sekitar situ. Kami melintas jalan dan terdapat sebuah shopping mall betrentangan plaza tersebut. Kami terus menyelusuri lorong-lorong dan akhirnya berjumpa dengan market tersebut. Terdapat sebuah istana di situ, tapi sebab kami dah sepakat nak masuk 1 je istana dalam banyak-banyak istana di Seoul ni, makanya kami skip istana tersebut. Dongdaemun market ni besar dan mempunyai department tersendiri. Maksudnya, kalau Dept atau blok tersebut jual topi, maka topi je yang kita akan jumpa kat situ, begitu juga baju dan lain-lain. Kami tak berapa berminat nak shopping kat dalam tu, sebab kebanyakan pekedainya sombong. So kami memutuskan untuk shopping di Myeongdong saja. Tapi encik suami sempat gak beli satu topi dari salah satu kedai, sebab orang dia oklah walaupun tak berapa mesra.

Dongdaemun Design Plaza

Amikla sekeping gamba

Jadual bas

Jalan-jalan cari pasar

Topi Dept

Lorong Dongdaemun

Memang gerammmm je tengok

Macam dalam drama Korea. Hanya boleh dilihat, tak boleh dimakan huhuhu

Sambil menunggu bas

Mall kat depan bus stop

Next destination adalah Gyeongbokgung Palace. Inilah satu-satunya istana yang kami masuk, sebab tak rajin kami nak pegi semua istana. Pilih yang terbesar dan terbaik, yang penting free hahaha. Kenapa aku kata free? Aku share tips. Selain daripada korang sewa hanbok KRW 20K ke apa ke dan dapat masuk percuma, korang juga boleh dapat masuk free pada setiap hari Rabu minggu terakhir setiap bulan. Paham kan maksud aku? So kebetulan pada hari ini adalah hari Rabu, 31 Oktober 2018, yang merupakan minggu akhir bagi bulan Oktober, makanya its FREEEEEE!!!! Selain daripada sebab free, aku pilih istana ni sebab ianya merupakan lokasi penggambaran drama Goblin (walaupun aku baru je tengok drama ni bulan puasa baru ni je hohoho). Kami meluangkan masa dalam 2 jam lebih jugak kat dalam ni sebelum kami menggoogle mencari kedai makan yang terletak dalam 700 meter lebih katanya dari istana iaitu Halal Kitchen. Walaupun beberapa ratus meter je, tapi nak jalan menaik bukit tu adalah cabarannya. Kedai makan tersebut diusahakan oleh Korean yang beragama Islam dan speciality nya adalah beef bulgogi. Memang terliur wei bila baca review dan gigih kami mencari kedai makan tersebut. Sampai je, dah terpancar wajah kegembiraan di muka kami yang amat kelaparan tetapiiii!!! Kedai tersebut ditutup sementara untuk owner dan staffs berehat dan bersolat. Time rehat mereka adalah dari jam 1500pm sehingga 1700pm. Kami cuba merayu nak makan sebab time masa tu adalah 1515pm dan bagi kami sedikit kelonggaran sebab dah penat sampai ke situ tapi owner say sorry dan minta kami datang balik pukul 1700pm. Memang kecewa. Rasa nak nangis pun ada, nak marah pun ada. Tapi sebab memikirkan diorang tutup tu sebab nak solat, takkan aku nak marah orang nak berenti solat kan? Maknanya kami memang takde rezeki untuk makan di kedai tersebut dan terpaksa redho. Dengan perasaan kecewa, kami singgah di convenience store untuk membeli air sambil makan sisa bekalan biskut Oreo kami untuk lapik perut. Encik suami ajak tunggu bas untuk balik je ke Myeongdong dan pegi makan di Kampungku saja. Oklah. Tapi nak jadi hal lagi, jalan jem teruk sebab orang dah start balik dari keje dan kami hanya sampai hampir jam 1800pm. Singgah bilik sebentar untuk solat dan kami terus ke Kampungku. Kali ni kami decide untuk makan Budae Jjigae (Army Stew) dan jugak ayam goreng Korea. Balik makan, sekali lagi round shopping dan window shopping huhuhu...

Kami jumpa ramai prince & princess kat sini yang ber hanbok

Juga berhadapan dengan istana

Aku selepas berlakunya satu insiden yang terpaksa dirahsiakan kisahnya hohoho sadis nauuu

Me & my zodiac sign

Encik suami & zodiac sign dia

Kita meng Goblin sementarrrr

Gamba dah cantik fefeeling skali ada tong pemadam api la pulakkkk

Orang istana

Hanya melihat dari cermin saja. Pakarnya encik suami amik gamba macam real depan mata

Sis pun pandai amik jugak nampak real

Yang ni sis amik hohoho

Nak amik gamba ambiance kedai je, tapi tak boleh elak ada orang dalam gamba. Harap halal ye...

Menu

Budae Jjigae (Army Stew)-ramen yang mempunyai pelbagai lauk pauk dalam ni seperti telur, sayur sosej, rice cake dan... macam-macamlah sis lupa

Stew & ayam guringggg

Myeongdong, Seoul: 1 Nov 2018 (Day 12)

Harini merupakan hari terakhir kami nak buat apa-apa seperti shopping, berjalan & jugak makan makanan yang diingini. Makanya pagi-pagi masa kedai baru bukak je, akhirnya aku membeli sepasang kasut untuk diri sendiri setelah berpikir selama 3 hari 2 malam. Aku memang kena menimbangtara sebab memang niat nak beli 1 kasut saja dan aku akhirnya memilih kasut yang aku memang nak dari sebelum sampai Korea lagi iaitu Vans X Van Gogh Limited Edition. Cuma yang membuat aku mengambil masa yang lama sebab corak dan jenis yang aku nak tu dah takde, cuma ada limited choices dan kasut hi-cut: which is aku tak berapa suka sangat. Tapi selepas kena racun dengan encik suami, aku decided beli aje hehehe. Kemudian, hantar balik kasut aku ke bilik dan kami berjalan-jalan sekitar Myeongdong dengan melawat mall pulak. Kami masuk ke Shinsegae, mall apa lagi ntah tak ingat untuk mencari t-shirt kanak-kanak. Selepas tu, kami ke Osulloc untuk aku mencuba minuman dan kek berasaskan green tea. Sebelum sis kena kecam, sayugia diberitahu bahawa sebelum masuk ke sini, sis dah refer beberapa post dan beberapa page Muslim Travel Agent dari Malaysia yang ada membawa customer mereka datang makan di sini, so berdasarkan maklumat tersebut maka sis confident. So pesanan aku, eat at your own discretion. Malam kami makan kali terakhir di restoran rasmi kami, iaitu Kampungku dan sebab sis masih kenyang dengan green tea yang overload siang tadi (aku terpaksa menghabiskan portion encik suami sebab dia tak suka green tea), maka malam ni sis makan ramen, manakala encik suami order nasi bulgogi dan ayam guring. Sambung lagi sisa-sisa shopping di malam terakhir kerana kami perlu check out awal pagi untuk ke airport kerana flight kami untuk pulang ke Malaysia adalah pada jam 0935am...

Akhirnyaaa beli kasutttt

Jom jalan!

Suami dan buzzer hijau

Semuanya serba green tea

Ini kedainya. Di salah satu lorong di Myeongdong Street

Ada orang itewww dapat kasut 2 pasang

Jadik PS adik jap

Kampungku Restorante. Dan sebelah dia bakal (ataupun dah) buka supermarket halal

Dinner kami sebelum babai

Meraikan kemeriahan Myeongdong di malam akhir

Sempat merasa Egg bread ni

Antara hasil tangkapan. Stoking cantik-cantik, comel-comel dan murah

Myeongdong - Incheon - KUL: 2 Nov 2018 (Day 13)

Babai Korea!!! See you when we see you!!! Kami bangun awal pagi untuk mengambil bas jam 0445am, kami taknak ambik risiko pegi pukul 5 lebih sebab kami nak drop pocket wifi kat kaunter. Bas airport melalui Myeongdong pada jam 0445am, dan jam 0430am kami dah keluar check out. Agak sunyi pagi tu dan kami terserempak dengan orang gila yang merayau-rayau di pagi yang hening tu. Cuak gak la kami. Sesampainya kami di bus stop, bas memang dah standby dan selepas menyimpan beg dan membayar tambang sebanyak KRW 15K per pax, kami bergerak dalam lebih kurang jam 0500am. Perjalanan ke airport mengambil masa dalam 1 jam 30 minit jugaklah dan Alhamdulillah kami sampai ke airport dan seterusnya selamat sampai ke Malaysia.... Tamat sudah kisah Korea kami dan InshaAllah... Nantikan entri #GoLocal sis ya!!!

Jadual bas yang kami sempat amik gamba