Saturday 22 October 2016

Projek Mengukur Jalan di Indochina Day 6: Bangkok



























5 May 2016, Thursday
Bangkok


     Alhamdulillah kami sampai di Hualamphong Train Station Bangkok pada jam lebih kurang 0600am... walaupun kedengaran subuh tapi dah terang tanah pun masa tu... Tidak berlengah, selepas 'check out' train kami pun berjalan menuju ke toilet kerana ada disediakan bilik mandi awam dalam station tersebut. Kononnya nak mandi dulu sebab da rasa tak selesa dan nak check in pun lambat lagi... Bayaran yang dikenakan untuk mandi adalah sebanyak THB10. Aku masuk mandi dulu dan Dewi menjaga beg kami di luar... Nak mandi punyalah panjang beratur dan aku cuma dapat mandi selepas 1/2 jam beratur. Dah tu pili shower dia tercabut pulak tu... aihh emosi betul aku... Dalam sejam jugaklah Dewi tunggu aku... Takut gak kakak polis marah. Pastu bila aku keluar je Dewi cakap dia dah call hostel dan dia cakap boleh check in dah... Chaittt sia-sia aku beratur panjang-panjang nak mandi!!!
    Keluar dari station untuk menuju ke hotel kami. Aku menempah bilik di sebuah hostel yang bernama @Hualamphong... Nama pun @Hualamphong kan, makanya dia mesti berada di area station jugak kan? Selepas menaiki eskalator untuk ke luar station, kami macam hilang arah. Berpandukan pada google map, kami mengikut arah. Kami hampir ke seberang jalan untuk berjalan lebih jauh walaupun tak logik, sebab dalam map ckp kami dah berada beberapa puluh meter je tapi kami masih tak nampak... Hangin jugaklah rasanya... Pastu aku pusing memandang ke belakang, ohhh sakitnya tu di sini... Terpampang besar signboard @Hualamphong tuh! Rupa-rupanya kedudukan hostel tu cuma beberapa meter ke belakang je dari eskalator yang kami naik tadi tuh, cumanya kami terus menonong ke depan tanpa memandang ke belakang... huhuhu...

     Walaupun namanya hostel, tapi dia kelihatan seperti hotel, siap ada lobby, cafe, laundry area etc2... Walaupun kecil tapi sangat bersih dan comel tempat dia. Kami check in dan terus membayar harga bilik kami adalah THB 1,050 (bahagi 2 adalah sebanyak THB 525 per pax @ RM53), dan merupakan bilik yang termahal dalam trip kami ni... Mungkin kerana lokasi yang strategik bersebelahan dengan train station, tapi kami tak kisah dengan harganya memandangkan kami perlu berada dekat dengan station untuk memudahkan perjalanan kami dan kami jimat transportation cost untuk bergerak dari hotel ke station... Selepas check in, Dewi terus pegi mandi sebab aku dah bayar THB10 tadi kan untuk mandi... Tapi aku ulang lagi mandi sebab aku rasa macam tak puas mandi tadi dan rasa sangat tak best mengelap badan pakai microfiber towel, tak telap air kot walaupun sangat convenience...

     Selepas settle mandi, kami terus merancang perjalanan nak ke mana arah tujuan kami lepas ni... Dan memandangkan keesokan harinya perjalanan kami agak hectic dan memenatkan, makanya kami mengambil keputusan nak berjalan-jalan santai je tanpa perlu memenatkan badan secara melampau... Kebetulan di Hualamphong Station jugak bersambung dengan Metro Bangkok. Memang memudahkan perjalanan kami sangat. Kami cuma menggunakan public transportation untuk city tour kami pada hari ini... Kami mentelaah map metro tersebut dan kami sepakat untuk turun di Si Lom station yang link dengan Bangkok Skytrain station yang bernama Sala Daeng. Oh ya, harga tiket sehala kami dari Hualamphong ke Si Lom adalah THB18 per pax. 

     Kami turun dari Metro dan terus menuju masuk ke Skytrain station di Sala Daeng menggunakan jejantas yang bersambung di antara 2 station tersebut dan kami dapat menyaksikan sebuah flyover/bridge yang dihadiahkan oleh kerajaan Jepun kepada Thailand sebagai tanda persahabatan. Gambarnya ada kat bawah ni nanti ya... Kami menuju ke kaunter tiket dan bertanyakan kalau ada possibility kami boleh mendapatkan day pass untuk naik Skytrain ni. Dan Alhamdulillah ada. Harga Day Pass adalah THB 130 per pax. Kami beli ajelah untuk memudahkan pergerakan kami. Skytrain/BTS ni ada 2 line, dan kedua-dua line ini disambungkan oleh Siam Station. Maknanya kalau kita nak salin train daripada 2 line ni kita boleh melakukannya di Siam Station la... Alaaa macam lebih kurang Star LRT kita la... Kalau kita naik line Sri Petaling pastu kita nak pegi Ampang, kita salin train kat Chan Sow Lin... lebih kurang je kaedahnya... 

     Kami memulakan perjalanan kami ke tempat pertama kami: iaitu Siam Paragon, sebuah shopping mall.. dengan Skytrain, kami perlu turun di Siam Station. Kenapa tempat pertama kami adalah shopping mall sedangkan kami bukanlah jenis yang bershopping (hahaha percayalaaaahhhh). Sebab kami kebuluranlah! Kalau pegi shopping mall dah tentulah ada kedai makan kan... Siam Paragon ni besar dan kelihatan elit, macam Pavilion la lebih kurang sebab banyak butik-butik berjenama kat dalam ni... Kami round-round sikit dan aku menukar duit aku ke THB lebih sikit sebab semakin menyusut. Belum makan lagi nih... Lepas tu kami turun ke level bawah untuk ke food court. Kelihatan sangat meriah dengan makanan dan terdapat Indian stall jugak kat situ dan halal. Tapi kami dah muak kot makan Indian food je makanya kami memilih stall yang menjual makanan berasaskan seafood dan sayuran. Aku order nasi goreng seafood Thai dan portionnya agak besar. Dan aku minum air Fanta sebab memang selalunya kalau travelling, di samping mineral water, aku akan minum jugak air gas untuk membuang angin dalam badan. Yalah sebab timing makan tak teratur kan... Di food court ni, kita tak boleh membuat transaksi tunai di stall dan kita perlu ke kaunter Rabbit Card untuk membeli prepaid card untuk makan di food court tersebut. Kalau ada nilai baki yang kita tak nak gunakan lagi kita boleh tukarkan balik kepada duit di kaunter tersebut balik.

     Selesai makan, bateri kami mula menaik dan kami memulakan eksplorasi kami bersama-sama Skytrain... Kami memang fully utilise Day Pass kami dan kami pergi ke semua station di kedua-dua line BTS sewenang-wenangnya... Kebetulan sebelum itu aku terbaca dalam internet mengenai salah satu tempat yang angker iaitu Sathorn Unique Tower, ataupun dikenali sebagai Ghost Tower dikalangan penduduk tempatan. Listed as 1 of the creepiest abandoned building in Thailand, sampai menjadi gilaan para pelancong nak mendaki sampai ke tingkat 40++... nak masuk sini? Boleh aja... bayar THB200 pada guard & boleh panjat dah bangunan ni... tapi baru2 ni dah dikuatkuasakan hanya boleh naik sehingga tingkat 1 selepas kejadian bunuh diri warga Sweeden di tingkat 43... okeh cerita dia pun dah cukup angker... cuma berani dari kejauhan... utk sampai ke sini bolehlah naik BTS Skyline & turun di station Saphan Thaksin ya kawan-kawan... Aku sempat gaklah snap gambar dengan bangunan ni, tapi dari kejauhan jelah ye huhuhu... 

     Kami berjalan sampai capek, dan dah abis semua station kami jelajah, makanya kami pun baliklah ke hostel untuk berehat sebelum kami mencari tempat makan malam kami. Sebelum tu kami sempat gak menapau Chayenne untuk kami minum di hostel nanti... Kami melalui route yang sama untuk pulang. Kami berehat, mandi dan menggoogle halal Thai restaurant sebab aku teringin nak makan authentic tomyam yang made in Thailand... Yelah first time kot aku masuk Thailand nih... Akhirnya pencarian google kami menemui Karimah Restaurant yang katanya terletak beberapa ratus meter je dari hostel. Mula-mula kami nak jalan kaki je, tapi selepas mendapat advise dari front desk officer, kami bertanya kepada mamat tuktuk yang memang standby kat luar hostel. Dia cakap agak jauh dan dia boleh menghantar kami ke situ. Tambang yang dikenakan adalah sebanyak THB 180 untuk pergi dan balik. Dia akan tunggu kami sampai habis makan. Kami pun ok dan bermulalah jalan-jalan cari makan kami... Bukannya agak jauh, tapi memang jauh pun! Tak dapat aku bayangkan kalau kitorang jalan kaki sebab rasanya dalam 5km jugak, pastu boleh sesat larat kot sebab restoran ni terletak agak terpencil dan berada dalam perkampungan Muslim, sebab aku nampak ada masjid berdekatan dengan restoran.

     Sampai di restoran, mamat tuktuk tanya kami akan mengambil masa berapa lama untuk makan dan kami kata dlm 1 jam datang balik. Restoran tersebut sunyi dan cuma ada seorang pelanggan je waktu tu (sebab time kami sampai tu hampir waktu Maghrib). Kami order seafood tomyum goong, telur dadar dan sayur kailan. Apakah komen aku? Agak mengecewakan masakannya. Expectation aku tersangatlah tinggi sebab aku kat Siam kot, tapi tomyam Khairul Seafood kat rumah aku lebih sedap rasanya...Tapi kami habiskan jugak makan dan nasib baiklah harganya agak berpatutan, tapi sori aku tak ingat berapa total bill kami. Kami settle makan tak sampai sejam pun dan kami perlu menunggu mamat tuktuk datang. Sampai je tuktuk kami terus balik ke hostel, dah takde jalan-jalan malam sebab kami dah mulai letih. Balik, mandi dan solat serta mengemaskan beg kami sebab kami bakal check out awal keesokan paginya iaitu kira-kira jam 0400am sebab kami perlu membeli tiket tren untuk perjalanan seterusnya dan tren kami dijadualkan bertolak pada jam 0555am. Good luck to us lahhh!!!

     Insiden berlaku pada diri aku tengah malam buta bila aku bangun pergi ke toilet. Pintu toilet agak ketat dan tak tau macamana jari aku tercucuk pada tombol pintu tajam dan memang sangat dalam luka dia... Darah non stop mengalir sampai aku panik tak tau nak buat apa... Menitik-nitik kat lantai... Nak kejut Dewi tak sampai hati so aku tawakal je balut tangan aku dengan tisu banyak-banyak tapi tembus jugak... Aku sampai da rasa nak pitam tengok darah banyak sangat, tapi tahan ajelah sakit tu... Tertido jugak aku dengan keadaan jari berbalut tebal dengan tisu tandas... Sadis sungguh...


Kos:

@Hualamphong Hostel: THB 1,050/night (THB 525/pax)
Bangkok MRT: THB 18 x 2 (return)/pax
BTS @ Skytrain Day Pass: THB 130/pax
Tuktuk to Karimah Restaurant: THB 180 (return) (THB 90/pax)



Hualamphong @ 0600am











Ni la bridge yang dihadiahkan oleh kerajaan Jepun tu


Makanan kami!!!


Siam Paragon Foodcourt








Fefeeling train negara orang





Aku dan Ghost Tower


Station untuk ke Ghost Tower


Bang Wa bukan Bang Lu...


Bilik kami


Bilik kami


Karimah Restaurant





  

No comments:

Post a Comment